Tesla
Re: Tesla
Pokaże Wam na przykładzie Tesli jak duża ilość shortów może zamglić oczy fanom tak, że kurs dotrze do np. 500-1000$. Popatrzcie tutaj :
Co się działo od czerwca 2017 (Jun2017) do lipca 2017 (Jul2017), gdy kurs startował w czerwcu od około 300$.
Zobaczcie w jakim tempie znikały krótkie pozycje, a jak rósł kurs. Tak od 300$ do 386$ był trochę short squeeze. Wzrost kursu o 30% to efekt niczego innego jak częściowej paniki krótkich pozycji i amatorów inwestorów, że kurs dobije do 1000$ a oni potracą gigantyczne pieniądze, oraz mądrych "smart money" którzy chcą wycisnąć z shortów jak najwięcej. Jeszcze raz :
W/g mnie te +30% to częściowo efekt Short Squeezu + smart money do wyciśnięcią jak najwięcej z shortów, dający błędne przekonanie, że kurs zawsze idzie do góry i wszyscy rzucają się jak "Reksio na szynkę" na akcje tej spółki i dające błędne poczucie bezpieczeństwa, że kurs zawszę będzie rósł (efekt grupy, wchodzę bo rośnie).
Shorty się pozamykały w obawie przed stratami i wtedy kurs lekką ręką zdjął -20%. Oczywiście to naciągane trochę to w sumie ok powiedzmy 5-6M akcji shorty dokładały do wzrostu kursu akcji. "Short days to cover" to okolice wtedy powiedzmy 3 dni. Zatem 3 dni w miesiącu same shorty podnosiły kurs - tylko.
Obecnie poziomy krótkich pozycji są dużo niższe (im niższy % pozycji krótkich tym większy potencjał do raptowynych spadków). Im mniejsze poziomy shortów tym mniejsze prawdopodobieństwo wyjścia ponad górną cenę akcji, w tym przypadku 386$.
Co się stanie dalej - tego nie wiem, tzn mam projekcje, którą pokazałem jakiś czas temu, więc zobaczymy, bo w/g mnie ostatnie odbicie na 340$ to tzw. "bull trap", ale czas pokaże czy się mylę. Dziś kurs Tesli już wyleciał poniżej MA100 (wcześniej zleciał poniżej MA50). Dziś wyniki. Następny cel (jeżeli będzie spadkowa tendencja) to okolice 270$.
Czekamy.
Co się działo od czerwca 2017 (Jun2017) do lipca 2017 (Jul2017), gdy kurs startował w czerwcu od około 300$.
Zobaczcie w jakim tempie znikały krótkie pozycje, a jak rósł kurs. Tak od 300$ do 386$ był trochę short squeeze. Wzrost kursu o 30% to efekt niczego innego jak częściowej paniki krótkich pozycji i amatorów inwestorów, że kurs dobije do 1000$ a oni potracą gigantyczne pieniądze, oraz mądrych "smart money" którzy chcą wycisnąć z shortów jak najwięcej. Jeszcze raz :
W/g mnie te +30% to częściowo efekt Short Squeezu + smart money do wyciśnięcią jak najwięcej z shortów, dający błędne przekonanie, że kurs zawsze idzie do góry i wszyscy rzucają się jak "Reksio na szynkę" na akcje tej spółki i dające błędne poczucie bezpieczeństwa, że kurs zawszę będzie rósł (efekt grupy, wchodzę bo rośnie).
Shorty się pozamykały w obawie przed stratami i wtedy kurs lekką ręką zdjął -20%. Oczywiście to naciągane trochę to w sumie ok powiedzmy 5-6M akcji shorty dokładały do wzrostu kursu akcji. "Short days to cover" to okolice wtedy powiedzmy 3 dni. Zatem 3 dni w miesiącu same shorty podnosiły kurs - tylko.
Obecnie poziomy krótkich pozycji są dużo niższe (im niższy % pozycji krótkich tym większy potencjał do raptowynych spadków). Im mniejsze poziomy shortów tym mniejsze prawdopodobieństwo wyjścia ponad górną cenę akcji, w tym przypadku 386$.
Co się stanie dalej - tego nie wiem, tzn mam projekcje, którą pokazałem jakiś czas temu, więc zobaczymy, bo w/g mnie ostatnie odbicie na 340$ to tzw. "bull trap", ale czas pokaże czy się mylę. Dziś kurs Tesli już wyleciał poniżej MA100 (wcześniej zleciał poniżej MA50). Dziś wyniki. Następny cel (jeżeli będzie spadkowa tendencja) to okolice 270$.
Czekamy.
Re: Tesla
No dobra wyniki za 2Q2017 się pojawiły, a więc najpierw w skrócie podstawy i finanse, a potem bajki :
Najpierw podstawy i finanse
1/ GAAP : -2.04$ (oczekiwałem tutaj -2.50$), Non-GAAP : -1.33$ (oczekiwano -1.88$) - przy czym GAAP jest pełniejszy i ciężej oszukiwać (cholernie dziwnym jest to -1.33$ równe temu samemu co 1Q2017),
2/ Przepał 1.2B$ za 2Q (rekord)
3/ Customer Deposits : zmalało ponownie do 603M$ (przy czym te depozyty to nie tylko za Model 3, tam wrzucają jakichś 7 kategorii) - czyli coś ludzie wycofują się, ale cały czas Musk nie chce powiedzieć czy 500k zamówień to netto czy brutto (brutto = również te anulowano), póki co teraz Musk mówi, że wpada 1800 nowych zamówień dziennie na Model 3 po tym jak ujrzał Model 3 światło. Zresztą cenę 35k$ można wsadzić między bajki, bo póki co jego cena zaczyna się od 49k$
4/ Mają należności krótkoterminowych do zapłaty na kwotę ok 3.9B$,a mają 3B$ gotówki w kasie (nie płacą dostawcom?) - więc szykujemy się na kolejną emisję akcji, albo jakieś obligacji
5/ Sprzedali 22000 aut a oczekiwano 23000
6/ Cash Flow from Operations na poziomie -400MLN$ (a więc spółka nie generuje zysku nawet na swojej podstawowej działalności)
7/ Zrobiła za to 2.8B$ przychodów oczekiwano ok 2.5B$
8/ Zapasy (niesprzedane auta) wzrosły w stosunku do 4Q2016 vs 2Q2017 z 2.0B$ na 2.4B$ (a więc o 20% więcej aut na stoku niesprzedanych).
Teraz bajki
1/ Przekazano 30 sztuk nabywcom (ponoć pracownikom Tesli), bo wyprodukowano w sumie 50 szt, ale te 20 to wersje inżynieryjne do testów (Nie chciałbym dostać partii auta z produkcji inżynieryjnej)
2/ Model 3 w wersji RHD będzie od 2019, w ogóle nie wiadomo kiedy będzie ale gdzieś w 2018 jak się zamówiło. Wersja 4x4 będzie od 2018 roku
3/ Podczas 2Q otwarto 29 nowych punktów serwisowych - w sumie dobito do 300 globalnie
4/ Zaczynamy pilotażową produkcję Solar Roof'ów (czyli dachów solarnych)
Tyle podsumowania po wynikach 2Q2017, post-market +5.5% póki co.
Najpierw podstawy i finanse
1/ GAAP : -2.04$ (oczekiwałem tutaj -2.50$), Non-GAAP : -1.33$ (oczekiwano -1.88$) - przy czym GAAP jest pełniejszy i ciężej oszukiwać (cholernie dziwnym jest to -1.33$ równe temu samemu co 1Q2017),
2/ Przepał 1.2B$ za 2Q (rekord)
3/ Customer Deposits : zmalało ponownie do 603M$ (przy czym te depozyty to nie tylko za Model 3, tam wrzucają jakichś 7 kategorii) - czyli coś ludzie wycofują się, ale cały czas Musk nie chce powiedzieć czy 500k zamówień to netto czy brutto (brutto = również te anulowano), póki co teraz Musk mówi, że wpada 1800 nowych zamówień dziennie na Model 3 po tym jak ujrzał Model 3 światło. Zresztą cenę 35k$ można wsadzić między bajki, bo póki co jego cena zaczyna się od 49k$
4/ Mają należności krótkoterminowych do zapłaty na kwotę ok 3.9B$,a mają 3B$ gotówki w kasie (nie płacą dostawcom?) - więc szykujemy się na kolejną emisję akcji, albo jakieś obligacji
5/ Sprzedali 22000 aut a oczekiwano 23000
6/ Cash Flow from Operations na poziomie -400MLN$ (a więc spółka nie generuje zysku nawet na swojej podstawowej działalności)
7/ Zrobiła za to 2.8B$ przychodów oczekiwano ok 2.5B$
8/ Zapasy (niesprzedane auta) wzrosły w stosunku do 4Q2016 vs 2Q2017 z 2.0B$ na 2.4B$ (a więc o 20% więcej aut na stoku niesprzedanych).
Teraz bajki
1/ Przekazano 30 sztuk nabywcom (ponoć pracownikom Tesli), bo wyprodukowano w sumie 50 szt, ale te 20 to wersje inżynieryjne do testów (Nie chciałbym dostać partii auta z produkcji inżynieryjnej)
2/ Model 3 w wersji RHD będzie od 2019, w ogóle nie wiadomo kiedy będzie ale gdzieś w 2018 jak się zamówiło. Wersja 4x4 będzie od 2018 roku
3/ Podczas 2Q otwarto 29 nowych punktów serwisowych - w sumie dobito do 300 globalnie
4/ Zaczynamy pilotażową produkcję Solar Roof'ów (czyli dachów solarnych)
Tyle podsumowania po wynikach 2Q2017, post-market +5.5% póki co.
Re: Tesla
No będą pewnie musieli zrobić jakąś runde finansowania, zwłaszcza, że planują wydatki jeszcze 2 mld w drugiej połowie tego roku. Chociaż Musk mówi, że póki co nie potrzebuje dodatkowych pieniędzy, a do końca roku powinien pojawić się dodatni cash flow.
A czemu mówisz, że koszt Modelu 3 to 49k? Ja nie oglądałem konferencji, ale mnie się wydaje, że podstawowa wersja dalej kosztuje 35k, a ten zakres ponad 40k to jest średnia cena jaką Musk chciałby uzyskać że sprzedaży auta razem z dodatkowym wyposażeniem, czyli autopilotem itd.
A czemu mówisz, że koszt Modelu 3 to 49k? Ja nie oglądałem konferencji, ale mnie się wydaje, że podstawowa wersja dalej kosztuje 35k, a ten zakres ponad 40k to jest średnia cena jaką Musk chciałby uzyskać że sprzedaży auta razem z dodatkowym wyposażeniem, czyli autopilotem itd.
Re: Tesla
Musk już zapowiedział, że będzie emisja długu i to zaraz (także widać ile jego słowa znaczą). Nie da się mieć 3.9MLD$ wydatków na już i 3MLD$ w kasie. Nie ma żadnych szans na dodatni cash-flow ani w tym ani w przyszłym roku (no prawie). Pierwszy szacowany przez TESLE pozytywny cash flow to 4Q2018.
Powiem więcej nie wiem czy to tu mówiłem, ale szacuje od dawna, że w przedziale 2017-2018 TESLA będzie potrzebować pomiędzy 5-10MLD$. Jeżeli za 2Q przepał ma być na poziomie ... 2MLD$ to szacuje, że okolice 3-5MLD$ w długu będą potrzebne od zaraz, czy w obligacjach, czy w senior convertible notes etc.
Podstawowa wersja kosztuje 35k$ (ale na papierze), bo jej nie ma i nie będzie. Jak chcesz mieć wersję za 35k$ to musisz poczekać, żeby ją zamówić jakiś min. 1 rok (chociaż ja uważam, że TESLI nie opłaca się jej w ogóle produkować), teraz tylko realizują wersję która kosztuje 44k$ + 5k$ (dopłaty za jakieś bajery ala auto-pilot lub oczywiście więcej dodatków) czyli generalnie szacuje się min. 49k$ obecnie. Wersje pokazane na prezentacji przekazania kosztowały po 60k$. Im droższą wersję zamawiasz tym masz większą szansę na otrzymanie jej wcześniej. Zamówienia wersji za 35k$ nie mają priorytetu w produkcji.
Liczba zamówień zmalała. Ludzie sporo wycofali zamówień. Obecnie ponoć to już tylko 455k (z 518k, którymi chwalił się Musk niedawno, a w 2016 mówił, że mamy ponad 400k zamówień - zatem liczba rezerwacji nie zmieniła się od roku)
Na pytanie Goldman Sachsa odnośnie - "Jak to jest z Modelem X i S - wygląda na to, że się nie sprzedaje", Musk po serii Khmmmm, hmmmm, grrrrrr, ehhhhmmm odpowiedział - "It's not a relevant question", po czym dodał "że w 2H mamy NADZIEJE, że sprzedaż odbije"
Na żadne pytanie "wątpliwe" Musk nie odpowiedział. Wszystko wymijał jak tylko mógł, albo mikrofon się psuł tak, że trzeba było omijać pytania i przyspieszać inne.
Ludzie mają coraz większe problemy z odzyskaniem kasy za wycofywane zamówienia :
To już standard.
SEC dobrał się do raportów TESLi w kwietniu 2017 i nie wiadomo czy kontrola się już zakończyła - coś się nie spina w finansach - o czym Musk milczy. Coraz więcej osób odwołuje Model 3, co widać po forach czy nawet e-bay'u (co oznacza, że wiele osób kupiło Model 3 aby go flipować, bo chcą 1250$ odstępnego, za 1000$ depozytu).
W listopadzie 2016 SEC się zabrał za Tesle po raz pierwszy : http://www.marketwatch.com/story/sec-ta ... 2016-11-29
W sumie nie dziwie się czemu tylu CFO odchodzi...
Ale w kwietniu 2017 ponoć ponownie. Tesla zmienia reguły księgowe :
http://www.marketwatch.com/story/tesla- ... 2017-08-02
A to jest ENRON - zresztą zawsze mówiłem, że Elon to Enron a Tesla to oszustwo. A jak już w księgach mieszają i SEC się patrzy... To ... nic dobrego z tego nie wyniknie w/g mnie. Ale może się mylę.
Oczywiście dzień przed wynikami kolejny executive wyskoczył z titanic'a - tym razem executive od baterii.
Powiem więcej nie wiem czy to tu mówiłem, ale szacuje od dawna, że w przedziale 2017-2018 TESLA będzie potrzebować pomiędzy 5-10MLD$. Jeżeli za 2Q przepał ma być na poziomie ... 2MLD$ to szacuje, że okolice 3-5MLD$ w długu będą potrzebne od zaraz, czy w obligacjach, czy w senior convertible notes etc.
Podstawowa wersja kosztuje 35k$ (ale na papierze), bo jej nie ma i nie będzie. Jak chcesz mieć wersję za 35k$ to musisz poczekać, żeby ją zamówić jakiś min. 1 rok (chociaż ja uważam, że TESLI nie opłaca się jej w ogóle produkować), teraz tylko realizują wersję która kosztuje 44k$ + 5k$ (dopłaty za jakieś bajery ala auto-pilot lub oczywiście więcej dodatków) czyli generalnie szacuje się min. 49k$ obecnie. Wersje pokazane na prezentacji przekazania kosztowały po 60k$. Im droższą wersję zamawiasz tym masz większą szansę na otrzymanie jej wcześniej. Zamówienia wersji za 35k$ nie mają priorytetu w produkcji.
Liczba zamówień zmalała. Ludzie sporo wycofali zamówień. Obecnie ponoć to już tylko 455k (z 518k, którymi chwalił się Musk niedawno, a w 2016 mówił, że mamy ponad 400k zamówień - zatem liczba rezerwacji nie zmieniła się od roku)
Na pytanie Goldman Sachsa odnośnie - "Jak to jest z Modelem X i S - wygląda na to, że się nie sprzedaje", Musk po serii Khmmmm, hmmmm, grrrrrr, ehhhhmmm odpowiedział - "It's not a relevant question", po czym dodał "że w 2H mamy NADZIEJE, że sprzedaż odbije"
Na żadne pytanie "wątpliwe" Musk nie odpowiedział. Wszystko wymijał jak tylko mógł, albo mikrofon się psuł tak, że trzeba było omijać pytania i przyspieszać inne.
Ludzie mają coraz większe problemy z odzyskaniem kasy za wycofywane zamówienia :
To już standard.
SEC dobrał się do raportów TESLi w kwietniu 2017 i nie wiadomo czy kontrola się już zakończyła - coś się nie spina w finansach - o czym Musk milczy. Coraz więcej osób odwołuje Model 3, co widać po forach czy nawet e-bay'u (co oznacza, że wiele osób kupiło Model 3 aby go flipować, bo chcą 1250$ odstępnego, za 1000$ depozytu).
W listopadzie 2016 SEC się zabrał za Tesle po raz pierwszy : http://www.marketwatch.com/story/sec-ta ... 2016-11-29
W sumie nie dziwie się czemu tylu CFO odchodzi...
Ale w kwietniu 2017 ponoć ponownie. Tesla zmienia reguły księgowe :
http://www.marketwatch.com/story/tesla- ... 2017-08-02
A to jest ENRON - zresztą zawsze mówiłem, że Elon to Enron a Tesla to oszustwo. A jak już w księgach mieszają i SEC się patrzy... To ... nic dobrego z tego nie wyniknie w/g mnie. Ale może się mylę.
Oczywiście dzień przed wynikami kolejny executive wyskoczył z titanic'a - tym razem executive od baterii.
Re: Tesla
Ty, ale tak generalnie, to z punktu widzenia Tesli, to jest dość błyskotliwe podejście. Najpierw sprzedają najdroższe wersje dla tych napaleńców, których nawet nie muszą namawiać na zakup, a jak tu się popyt skończy, to wtedy dopiero będą oferowali tańsze wersje bardziej przystępne. Kiedy i tam się skończy popyt, to ruszą dopiero z kampaniami reklamowymi i z całym marketingiem (którego na razie właściwie nie ma), żeby wcisnąć te niesprzedane modele jeszcze pozostałym niezdecydowanym. Moim zdaniem to jest bardzo sensowne podejście. Zwłaszcza, że gdyby zaczęli teraz sprzedawać te najtańsze modele, to i tak nie byliby ich w stanie wyprodukować, więc logiczne, że zaczynają od najdroższych wersji.Greg pisze:Podstawowa wersja kosztuje 35k$ (ale na papierze), bo jej nie ma i nie będzie. Jak chcesz mieć wersję za 35k$ to musisz poczekać, żeby ją zamówić jakiś min. 1 rok (chociaż ja uważam, że TESLI nie opłaca się jej w ogóle produkować), teraz tylko realizują wersję która kosztuje 44k$ + 5k$ (dopłaty za jakieś bajery ala auto-pilot lub oczywiście więcej dodatków) czyli generalnie szacuje się min. 49k$ obecnie. Wersje pokazane na prezentacji przekazania kosztowały po 60k$. Im droższą wersję zamawiasz tym masz większą szansę na otrzymanie jej wcześniej. Zamówienia wersji za 35k$ nie mają priorytetu w produkcji.
A swoją drogą, ten Model 3 w środku to jest strasznie paskudny :P
Re: Tesla
Hehehe, wiesz błyskotliwe, nie byłyskotliwe. Jeżeli mam #1 na liście oczekujących to dlaczego mam mieć przesunięte zamówienie? Pytanie jak klienci zareagują i ilu jest takich co faktycznie chce auto za 35k$ a nie za 50k$, ale to znowu manipulacja psychologiczna. To się robi tak, że dajesz komuś pojeździć autem, potem jest najarany na auto za 50k, ale mówisz, że takiego nie ma na stanie i wykorzystujesz to, że jest najarany i może wcisniesz mu takie samo z dodatkami za 70k. To kolejna manipulacja Elona. Tyle, że rynek pokaże jak w przypadku Modelu 3 się zachowa. Bo jeżeli faktycznie Elon liczy na to, że ma 70% zamówień an 35k$ a chce im opchnąć za 50k$ to może się rozczarować. Wiele niewiadomych, ale ... tak się po prostu nie robi.
Ale popatrz na to. To jest dowód na manipulację. Czy ten człowiek kupi auto czy je odwoła?
No i dochodzenie SECu
A co do piękności Modelu 3 w środku ktoś to porównał do wnętrza ... Trabanta, ale nie mogę teraz znaleźć tego zdjęcia...
Ale popatrz na to. To jest dowód na manipulację. Czy ten człowiek kupi auto czy je odwoła?
No i dochodzenie SECu
A co do piękności Modelu 3 w środku ktoś to porównał do wnętrza ... Trabanta, ale nie mogę teraz znaleźć tego zdjęcia...
Re: Tesla
Ale wiesz, że na każde nazwisko osoby, która opuściła Teslę można przygotować analogiczną listę z nazwiskami osób, które w tym czasie do niej dołączyły? :P
Re: Tesla
https://www.pb.pl/kilkadziesiat-tysiecy ... l-3-867933
Elon mimo to dalej brnie
Elon mimo to dalej brnie
Będzie mi szkoda tego projektu nie tylko że względu na to, że sam chciałem w to wejść w jakiejś przyszłości, ale ze względu na sama ideę elektrycznych aut.To tak, jakbyście mieli restaurację i podawali hamburgery i byłaby kolejka długa na półtorej godziny oczekiwania. Naprawdę chcielibyście zachęcać więcej ludzi do składania zamówień? – zapytał retorycznie Musk cytowany przez Business Insidera.
Re: Tesla
Hola! Mówimy o 11% rezygnacji. Zalando ma 20%. Dajcie spokój. Tesla ma rezygnacje nie wynikające z kiepskiego produktu, ale ze zbyt długiego czasu oczekiwania lub innych pozamerytorycznych powodów. Jak zamawiam jedzenie na Uber Eats i widzę, że moja ulubiona restauracja ma 90 min czasu dostawy, to rezygnuję z zamówienia i zamawiam z takiej, która aktualnie ma 25 min. To przecież normalne.
Gdybym sam był producentem dobra XYZ i widział, że kolejka chętnych po to dobro jest większa niż liczba egzemplarzy dobra XYZ, które jestem w stanie wyprodukować, to co bym zrobił? Podniósłbym ceny tego dobra. To samo zrobił Musk. Nie do końca rozumiem czemu po nim jedziecie, skoro to było zagranie z serii "kinda brilliant" :)
Gdybym sam był producentem dobra XYZ i widział, że kolejka chętnych po to dobro jest większa niż liczba egzemplarzy dobra XYZ, które jestem w stanie wyprodukować, to co bym zrobił? Podniósłbym ceny tego dobra. To samo zrobił Musk. Nie do końca rozumiem czemu po nim jedziecie, skoro to było zagranie z serii "kinda brilliant" :)
Re: Tesla
Na razie ma 11%, Zalando ma 20%, ale jaki ma biznes model zalando a jaki Tesla?
Gruszki do Gruszek, śliwki do śliwek. Zalando nie ma żadnych kosztów kapitałowych, nie wydaje na R&D, nie ma fabryk i nie zatrudnia 31tys ludzi do budowy 100k samochodów rocznie. Nie ponosi kosztów gwarancyjnych i nie kupuje robotów do produkcji i wiele wiele wiele innych. Każdy 1$ przychodów w automobile to 0.5$ wydatków. A ile masz w e-Retail? Na 1$ przychodów masz 0.1$ wydatków? (e-Retail strzelam dla porównania, Automotive - tak jest)
A do tego trzeba jeszcze zysk wypracować. To cholernie ciężki model biznesowy. Musk chce aby ludzie biznes automotive postrzegali jak e-Retail, ale tu się nic kupy nie trzyma, zresztą coraz bardziej się w/g mnie nie trzyma.
Wycofywanie się z 30% zamówień w Zalando jest wkalkulowane w koszta tego modelu biznesowego - znaczy e-Retail.
Wycofanie się z 11% zamówień teraz dla Tesli to katastrofa (bo rynek patrzy się na to ile jest rezerwacji Modelu 3 i na nic więcej nie zwraca uwagi - na razie). Nie ważne dlaczego się ludzie wycofują. Wycofują się bo się wycofują. Nikt nie będzie czekał na produkt kolejne 2 lata, na dodatek z 35k$ zrobiło się 50k$. Jeszcze niech wycofają dofinansowania rządowe i będą za chwile niezłe jajca. Żeby było śmiesznie Gigafactory nie jest ukończone bo gdy ukończą muszą to wrzucić w amortyzację a wtedy będzie kolejna strata. Dlatego technicznie (ponoć) nie zamierzają jej nawet dokańczać. Zresztą pracownicy Tesli są tak wściekli na warunki pracy + bardzo niejasne zasady płacowe i awanse, że związek zawodowy zakładają Muskowi ... Czy to zagranie będzie "brilliant" to zobaczymy w niedługim czasie po ilości zamówień Modelu 3 i sprzedaży. Czy raczej z "brilliant" zrobi się "strzał w kolano". Musk nie ma wyboru - wszystko na jedną kartę, albo się uda, albo się nie uda. Tu już nie ma żadnego wyjścia. Co go interesuje 20MLD$ długu - potem powie "No nie udało się sorry", bo co ma powiedzieć?
Ten tekst wygłosiłem 8 lipca :
Jak na razie wszystko się zgadza. Jeżeli zamówienia zaczną się wycofywać tzn, że faktycznie to auto nie jest dla żadnych mas, a spora cześć ludzi anuluje zamówienia, bo zostali zrobieni w bambuko, albo byli to "fliperzy", którzy chcieli zarobić krocie na odsprzedaży auta wcześnie zarezerwowanego, po czym okazało się, że nawet wczesna rezerwacja auta za 35k$ przesuwa ich automatycznie w kolejce o conajmniej 1 rok.
SEC się dobiera do d.. Muskowi, zmieniają reguły księgowe, strata goni stratę, a ludzie są coraz bardziej wściekli, bo nie dostają zwrotu kasy za rezerwacje, albo są wręcz oburzeni, bo z 44k$ muszą zapłacić 49k$ (np), albo przesuwa się ich zamówienia o kolejny rok. Teraz wyobraź sobie co się stanie gdy zamówienia na Model 3 tąpną o 30% a Musk pójdzie z prośbą o dodatkowe 5MLD$...
Aha nowe dane. Kolejny największy udziałowiec - FIDELITY pozbył się już 45% akcji i utknął na 5.1% udziałów (poniżej 5% musi zgłosić to do SECu)
Tak tylko pamiętaj, że executive'owie gdy są pewni swego nie odchodzą po 1-2 roku, nawet gdy wycena jest 70MLD$ spółki. Enron, Valeant - tam też w takim tempie odchodzili główni dyrektorzy. Rotacja personelu zarządzającego to cios w stabilność firmy. Dyrektorzy wykonawczy nie odchodzą z firmy bo mało zarabiają. Najczęściej odchodzą, bo widzą co się dzieje. Jeżeli odchodzi szef produkcji, który zna szczegóły i wszystkie problemy, to ile nowa osoba musi się tego uczyć i nawiązywać relacje z innymi? To są lata. Poza tym popatrzcie na listę odchodzących. Jeżeli szef od autopilota z tak wziętej firmy jak Tesla, woli odejść i zająć się małym start-upem to albo jest kretynem, albo nie wydaje mu się, żeby ta firma przetrwała i ktoś ma go za to pociągnąć do odpowiedzialności.
Oczywiście jeżeli każdego roku odchodzi CFO to wiadomo, że nowy przyjdzie, teraz pytanie czy fakt, że w ciągu np : 5 lat zmieniło się 5 CFO to dobry znak, czy zły?
Ale pamiętajmy :
[quote]Tym razem będzie inaczej[/quote]
Śmiać mi się trochę chce, bo zawsze wyznawcy Tesli mówili, że przecież jest 500k zamówień więc będzie 500k sprzedaży, teraz się okazuje, że to przecież coś normalnego, że ludzie wycofują się z zamówień. Ehhhh
Gruszki do Gruszek, śliwki do śliwek. Zalando nie ma żadnych kosztów kapitałowych, nie wydaje na R&D, nie ma fabryk i nie zatrudnia 31tys ludzi do budowy 100k samochodów rocznie. Nie ponosi kosztów gwarancyjnych i nie kupuje robotów do produkcji i wiele wiele wiele innych. Każdy 1$ przychodów w automobile to 0.5$ wydatków. A ile masz w e-Retail? Na 1$ przychodów masz 0.1$ wydatków? (e-Retail strzelam dla porównania, Automotive - tak jest)
A do tego trzeba jeszcze zysk wypracować. To cholernie ciężki model biznesowy. Musk chce aby ludzie biznes automotive postrzegali jak e-Retail, ale tu się nic kupy nie trzyma, zresztą coraz bardziej się w/g mnie nie trzyma.
Wycofywanie się z 30% zamówień w Zalando jest wkalkulowane w koszta tego modelu biznesowego - znaczy e-Retail.
Wycofanie się z 11% zamówień teraz dla Tesli to katastrofa (bo rynek patrzy się na to ile jest rezerwacji Modelu 3 i na nic więcej nie zwraca uwagi - na razie). Nie ważne dlaczego się ludzie wycofują. Wycofują się bo się wycofują. Nikt nie będzie czekał na produkt kolejne 2 lata, na dodatek z 35k$ zrobiło się 50k$. Jeszcze niech wycofają dofinansowania rządowe i będą za chwile niezłe jajca. Żeby było śmiesznie Gigafactory nie jest ukończone bo gdy ukończą muszą to wrzucić w amortyzację a wtedy będzie kolejna strata. Dlatego technicznie (ponoć) nie zamierzają jej nawet dokańczać. Zresztą pracownicy Tesli są tak wściekli na warunki pracy + bardzo niejasne zasady płacowe i awanse, że związek zawodowy zakładają Muskowi ... Czy to zagranie będzie "brilliant" to zobaczymy w niedługim czasie po ilości zamówień Modelu 3 i sprzedaży. Czy raczej z "brilliant" zrobi się "strzał w kolano". Musk nie ma wyboru - wszystko na jedną kartę, albo się uda, albo się nie uda. Tu już nie ma żadnego wyjścia. Co go interesuje 20MLD$ długu - potem powie "No nie udało się sorry", bo co ma powiedzieć?
Ten tekst wygłosiłem 8 lipca :
Największy błąd jaki Teslarianie wyznają i tkwią w tym błędzie to fakt, że Model 3 nigdy nie jest i nie będzie samochodem dla mas. Model 3 jest zapchaj dziurą biednych wyznawców Tesli, jest autem dla biednych teslarianowych "mas". Skoro nie stać Cię na 120k$ to stać Cię na 50-60k$ (tyle kosztuje Model3 lekko doposażony - więc gdzie to 35k$????)
Jak na razie wszystko się zgadza. Jeżeli zamówienia zaczną się wycofywać tzn, że faktycznie to auto nie jest dla żadnych mas, a spora cześć ludzi anuluje zamówienia, bo zostali zrobieni w bambuko, albo byli to "fliperzy", którzy chcieli zarobić krocie na odsprzedaży auta wcześnie zarezerwowanego, po czym okazało się, że nawet wczesna rezerwacja auta za 35k$ przesuwa ich automatycznie w kolejce o conajmniej 1 rok.
SEC się dobiera do d.. Muskowi, zmieniają reguły księgowe, strata goni stratę, a ludzie są coraz bardziej wściekli, bo nie dostają zwrotu kasy za rezerwacje, albo są wręcz oburzeni, bo z 44k$ muszą zapłacić 49k$ (np), albo przesuwa się ich zamówienia o kolejny rok. Teraz wyobraź sobie co się stanie gdy zamówienia na Model 3 tąpną o 30% a Musk pójdzie z prośbą o dodatkowe 5MLD$...
Aha nowe dane. Kolejny największy udziałowiec - FIDELITY pozbył się już 45% akcji i utknął na 5.1% udziałów (poniżej 5% musi zgłosić to do SECu)
Tomek pisze:Ale wiesz, że na każde nazwisko osoby, która opuściła Teslę można przygotować analogiczną listę z nazwiskami osób, które w tym czasie do niej dołączyły? :P
Tak tylko pamiętaj, że executive'owie gdy są pewni swego nie odchodzą po 1-2 roku, nawet gdy wycena jest 70MLD$ spółki. Enron, Valeant - tam też w takim tempie odchodzili główni dyrektorzy. Rotacja personelu zarządzającego to cios w stabilność firmy. Dyrektorzy wykonawczy nie odchodzą z firmy bo mało zarabiają. Najczęściej odchodzą, bo widzą co się dzieje. Jeżeli odchodzi szef produkcji, który zna szczegóły i wszystkie problemy, to ile nowa osoba musi się tego uczyć i nawiązywać relacje z innymi? To są lata. Poza tym popatrzcie na listę odchodzących. Jeżeli szef od autopilota z tak wziętej firmy jak Tesla, woli odejść i zająć się małym start-upem to albo jest kretynem, albo nie wydaje mu się, żeby ta firma przetrwała i ktoś ma go za to pociągnąć do odpowiedzialności.
Oczywiście jeżeli każdego roku odchodzi CFO to wiadomo, że nowy przyjdzie, teraz pytanie czy fakt, że w ciągu np : 5 lat zmieniło się 5 CFO to dobry znak, czy zły?
Ale pamiętajmy :
[quote]Tym razem będzie inaczej[/quote]
Śmiać mi się trochę chce, bo zawsze wyznawcy Tesli mówili, że przecież jest 500k zamówień więc będzie 500k sprzedaży, teraz się okazuje, że to przecież coś normalnego, że ludzie wycofują się z zamówień. Ehhhh
Re: Tesla
"Tesla Ignores Q2 Record Cash Burn And Slashes Its Model X And Model S Prices"
Czyli chyba się ostro ratują, żeby sprzedać cokolwiek czy macie inną interpretację?
Widzicie, dopiero co pisałem o tym jak zwiększa się poziom "incentive" (czyli dopłacają dając gratisy, albo schodzą z marży i obniżają ceny aut) w biznesie automotive (bo się auta nie sprzedają i dealerzy coraz więcej dają zniżek na zachęty a poziom zapasów rośnie jak na drożdżach). Ostatnio średnia to 3500$ na każde sprzedane auto.
TESLA zaczyna robić to samo. Szkoda tylko, że to wygeneruje jeszcze większą stratę. Czyli jednak Tesla zachowuje się jak automotive póki co. Do Modelu S daje pakiet premium za 5000$ za darmo, a auta z "4x4" dodatkowo 1500$ obniżki. Model X dostał 3000$ rabatu. Zatem Model S i Model X się już nie sprzedają, a przed nami wydatki kapitałowe na 2gą Gigafactory + Model Y + Model Semi. Coraz ciekawiej to brzmi. Na moje oko 5MLD$ w tym roku + 5-10MLD$ w 2018 będzie potrzeba. Przy 50MLD$ długu ta firma nie ma już wtedy żadnych szans, bo wejdziemy w recesje na bank w przeciągu 1-2lat, a pierwsze co poleci to samochody (luksusowe przede wszystkim) i mieszkaniówka. Zresztą patrząc się po zapasach niesprzedanych aut to już w recesji jesteśmy tylko nikt przyznać tego nie chce i mieszają PKB wraz z inflacją, żeby cokolwiek pokazać.
A dopiero co Musk mówił, że nie będzie żadnych promocji...
Jakieś dane z Marca 2017 znalazłem :
Czyli chyba się ostro ratują, żeby sprzedać cokolwiek czy macie inną interpretację?
Widzicie, dopiero co pisałem o tym jak zwiększa się poziom "incentive" (czyli dopłacają dając gratisy, albo schodzą z marży i obniżają ceny aut) w biznesie automotive (bo się auta nie sprzedają i dealerzy coraz więcej dają zniżek na zachęty a poziom zapasów rośnie jak na drożdżach). Ostatnio średnia to 3500$ na każde sprzedane auto.
TESLA zaczyna robić to samo. Szkoda tylko, że to wygeneruje jeszcze większą stratę. Czyli jednak Tesla zachowuje się jak automotive póki co. Do Modelu S daje pakiet premium za 5000$ za darmo, a auta z "4x4" dodatkowo 1500$ obniżki. Model X dostał 3000$ rabatu. Zatem Model S i Model X się już nie sprzedają, a przed nami wydatki kapitałowe na 2gą Gigafactory + Model Y + Model Semi. Coraz ciekawiej to brzmi. Na moje oko 5MLD$ w tym roku + 5-10MLD$ w 2018 będzie potrzeba. Przy 50MLD$ długu ta firma nie ma już wtedy żadnych szans, bo wejdziemy w recesje na bank w przeciągu 1-2lat, a pierwsze co poleci to samochody (luksusowe przede wszystkim) i mieszkaniówka. Zresztą patrząc się po zapasach niesprzedanych aut to już w recesji jesteśmy tylko nikt przyznać tego nie chce i mieszają PKB wraz z inflacją, żeby cokolwiek pokazać.
A dopiero co Musk mówił, że nie będzie żadnych promocji...
Jakieś dane z Marca 2017 znalazłem :
Re: Tesla
No i wiadomość z DZISIAJ :
A więc na szybciutko 1.5B$ potrzebujemy...
Tesla (NASDAQ:TSLA) intends to raise about $1.5B in a bond offering as the automaker seeks to fund the production of its newest electric sedan.
While Tesla has received more than 1,800 reservations per day for the Model 3 since its launch in late July, Elon Musk confirmed overnight that he's working on "something special" for early reservation holders.
A więc na szybciutko 1.5B$ potrzebujemy...