Nie jest mój tekst ale mysle ze moze przyjdac jak załozyc konto w IBIE (Interactive Brokers Ireland)
Orginal jest tutaj -
https://www.facebook.com/groups/usstock ... 106768819/
------------------------------------------------------------------------------------------
Kilka osób prosiło mnie o to jak wygląda proces migracji konta w Interactive Brokers z Węgier do Irlandii. Być może więcej osób jest tym zaintersowane, więc poniżej zamieszczam jak to wyglądało w moim przypadku.
Co do samych powodów migracji: osobiście nie uważam, że moje pozycje w IBKR były specjalnie zagrożone na "węgierskim" koncie. Zdecydowałem się na migrację, aby spać nieco spokojniej, bo na przełomie lutego/marca sytuacja geopolityczna była niestabilna i czuję się z tym lepiej, że moje konto jest pod jurysdykcją innego i bardziej stabilnie politycznie kraju również będącego członkiem UE. Czy warto robić samą migrację - to już każdy powienien sobie sam odpowiedzieć. Co do otwierania nowego konta jeżeli nie mamy w ogóle konta w IBKR - słyszałem, że wpadniemy pod Irlandię, jeśli otworzymy konto wspólnie z mężem/żoną. Być może jest też obejście tego przy zakładaniu indywidualnego konta, ale trzebaby zapytać pewnie na supporcie.
Jak wyglądała migracja w moim przypadku:
KROK #1 - UTWORZENIE TICKETA W SUPPORCIE
Summary: Migrating account outside of Hungarian jurisdiction
Dear Sir/Madam,
given the current geopolitical situation in Europe I do not feel comfortable anymore being under the jurisdiction of the Hungarian Central Bank. In spite of the funds being secured for up to 100,000 EUR by the local authorities, I would like to know what options would there be to change the jurisdiction of my IBKR account to a different country (e.g. Ireland). Otherwise I might be forced to either close all my positions and the account or transfer all my positions to a different broker. Thank you in advance for your understanding.
Kind regards,
Dear Mr.Kmiecik,
Thank you for contacting us.
If you would like to have an account with IBIE (Interactive Brokers Ireland) rather than an IBCE account, you can initiate a new account opening via our website. Please note that you should start the application from a different e-mail address, otherwise the system will redirect to back to your original Individual account.
When you initiate the opening process, please specify a West-European country as legal residence (so in country and state fields enter for example Germany) so the application can trigger IBIE as the governing entity of your account.
Once you proceed further with the application and fill the tax details part, please contact us via ticket so we can change the account details manually and finish up the setup.
After it is done, you would need to request a Full Manual Account Transfer in the following way:
1. Log in to Client Portal
2. Click the User menu (head and shoulders icon in the top right corner) followed by Secure Message Center
3. Select Funds & Banking as the category and Other Deposits and Withdrawals as the topic.
Within the ticket you should specify the old and the new account numbers and mention "Full manual account transfer" in the subject. The manual transfer is free of charge. This transfer may take several weeks to process, nevertheless you will be able to use your current IB-CE account without any restriction before the transfer.
Once your new account is opened, you can request the account closure for IBCE account in the following way:
1. Log into Client Portal
2. Click the Settings menu followed by Account Settings
3. In the Configuration panel click the Configure (gear) icon next to the words Close Account to launch the account closure page
4. Open the page to see all of the steps you need to take prior to closing your account.
If you have any further questions, please use our FAQ (link below) or contact us if you cannot find the information you are looking for:
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=46352
Kind regards,
Slavina
IBKR Client Services
KROK #2 - OTWARCIE NOWEGO KONTA W IBKR
Wypełniamy formularz otwarcia nowego konta w IBKR i podajemy inny adres zamieszkania (ja podałem jakiś adres w Niemczech - wówczas wpadniemy pod Irlandię z nowym kontem). Jak wcześniej musimy wrzucić skany dowodu tożsamości polskiego, zamieszkania w Polsce. Innymi słowy przechodzimy cały formularz rejestracji. Jak już to zrobimy to dajemy znać supportowi z naszego węgierskiego konta, że mogą już manualnie przepisać nowe irlandzkie konto na polski adres zamieszkania.
KROK #3 - TRANSFER POZYCJI
Po tym jak dostaniemy potwierdzenie od supportu, że adres został zmieniony na polski na nowym koncie i zostało ono otwarte, to możemy zabrać się za transfer pozycji. Jest on manualny i również dogrywa się to poprzez ticket (można w tym samym tickecie). Sam transfer jest darmowy.
Dear Mr. X,
This will be processed as a Manual transfer. Please note that manual transfers from one Individual accounts XXX to a Individual account (YYY) is subjected to the following:
1) Manual Transfer is subject to review and approval.
2) After the initial review is complete, you will be required to submit additional items.
3) Once all required documentation has been returned, transfers typically take 2 to 3 weeks to receive approval and processing.
Let us know if you wish to go ahead with the manual transfer request.
Regards,
Faisal C
IBKR Client Services
Dear IBKR Support,
thank you for clarification. Please then proceed with the manual transfer request to my IBIE account YYY. I wish to transfer all my positions and funds and eventually close my IBCE account and just use the IBIE one once the transfer process is completed.
Thank you in advance for your further support throughout the process.
Kind regards,
KROK #4 AUTORYZACJA TRANSFERU
Na maila dostaniemy tzw. "Letter of authorization". Należy go podpisać, zeskanować i odesłać do supportu. Trzeba będzie także zadzwonić na infolinię (ja dzwoniłem do Szwajcarii) i zrobić dodatkową telefoniczną autoryzację, odpowiedzieć na pytania zabezpieczające itp. Po kilku dniach pozycje powinny być przetransferowane.
Cały proces trwał u mnie ok. 3 miesiące, lecz na pewno można go domknąć nawet w 3 tygodnie. Przyznam, że czasami odpowiadałem z dużym opóźnieniem lub miałem dodatkowe pytania do supportu.