Encyklopedia inwestycyjna
Window dressing

Co to jest Window dressing?

Window Dressing to popularna wśród funduszy inwestycyjnych praktyka polegająca na pozbywaniu się z portfela aktywów, które odnotowywały negatywne rezultaty i na kupowaniu w to miejsce akcji tych spółek, które w ostatnich okresach pokazywały korzystne wyniki. 

Window Dressing najczęściej dokonywane jest tuż przed okresem raportowym, czyli na koniec danego kwartału lub na koniec całego roku. Celem tego działania jest wykazanie w raporcie dla klientów funduszu, że w portfelu inwestycyjnym znajdują się wyłącznie atrakcyjne akcje samych wzrostowych spółek.


Dlaczego Window Dressing jest tak popularne?

Większość funduszy inwestycyjnych nie raportuje swoim klientom tego, jakie akcje trafiają do portfela w trakcie całego kwartału, lecz publikuje wyniki w interwałach trzymiesięcznych pokazując wyłącznie stan portfela na ostatni dzień tego okresu. 

Z punktu widzenia zarządzającego kuszące jest więc przed sporządzaniem raportu pozbycie się wszystkich „złych” akcji, aby nie musieć pokazywać znaku minusa obok wyników tych pozycji. W miejsce spółek, które do tej pory przyniosły straty, trafiają nowe „czyste” akcje wyglądające o wiele lepiej niż ich poprzedniczki. 

Window Dressing uprawiają nie tylko fundusze inwestycyjne, ale także większość innych firm, głównie z sektora detalicznego. Do tej pory zaobserwować można różnego rodzaju wyprzedaże i przeceny chociażby na koniec roku. Celem jest zaksięgowanie jak największego zysku, aby w sprawozdaniu rocznym czy kwartalnym było można się nim pochwalić przed właścicielami danej spółki. 


Skąd pochodzi samo określenie?

Sformułowanie Window Dressing pochodzi od zjawiska ubierania w najlepsze możliwe ubrania manekinów w wystawach sklepowych tak, aby dobrze wyglądały i zachęcały klientów do zakupów. 

W rzeczywistości ubrania na wystawie w oknie sklepowym często są faktycznie najlepszymi partiami posiadanymi przez dany sklep, ale „prawdziwy” asortyment dostępny w środku nie wygląda już tak atrakcyjnie. Zjawisko Window Dressing jest więc zagraniem z kategorii „public relations”, ale jego skutki finansowe są znikome. 


Inne korzyści Window Dressing

W przypadku akcji giełdowych, wyprzedanie udziałów w spółkach będących na minusie pozwala osiągnąć dodatkowy cel podatkowy. Zaksięgowanie straty niweluje bowiem konieczność zapłaty podatku od potencjalnego zysku zrealizowanego w tym samym okresie na innej pozycji. Proces ten nosi nazwę Tax-loss selling.

W takim wypadku sprzedane wcześniej papiery często potem odkupowane są z rynku, gdy tylko rozpoczyna się nowy okres rozliczeniowy i raportowy, co z kolei prowadzi do zjawiska znanego pod określeniem January effect (efekt stycznia).

Poprzednie pojęcie:
Value at Risk
Następne pojęcie:
YTD