Encyklopedia inwestycyjna
Sell-side

Mianem sell-side określane są na Wall Street wszystkie instytucje zaangażowane w proces tworzenia, emisji, sprzedaży i promocji instrumentów finansowych, takich jak akcje czy obligacje. Rolą sell-side jest wykreowanie i dostarczenie instrumentów, którymi handlować może potem buy-side.


Przedstawiciele i rola sell-side

Do sell-side zaliczają się banki inwestycyjne, brokerzy i wszyscy inni pośrednicy umożliwiający handel instrumentami finansowymi lub zapewniający płynność obrotu (tzw. market makers).

Lwią część dochodu sell-side stanowią procesy emisji akcji czy obligacji i wprowadzanie spółek na giełdę, czyli tzw. IPO (Initial Public Offerings).

W związku z tym, że im więcej akcji zostanie sprzedanych po jak najwyższej cenie, tym więcej pieniędzy zostanie w kiszeniach instytucji, sell-side chętnie finansuje pracę najlepszych analityków giełdowych.

Bez odpowiedniej promocji mało która sprzedaż powodzi się sukcesem, dlatego analizy te często dostępne są za darmo dla szerokiej publiczności.

Za znaczą część rekomendacji analityków płacą także brokerzy, którzy dzięki temu mogą przedstawiać je klientom swoich platform transakcyjnych.

Pomimo tego, że praca analityków sell-side opłacana jest przez instytucje z potencjalnym konfliktem interesów względem klientów buy-side, dzisiaj są to często analizy na wysokim poziomie rzetelności i o dużym stopniu sprawdzalności.

W dobie łatwych możliwości magazynowania, przetwarzania i weryfikowania danych, analitycy o kiepskiej historycznej skuteczności szybko tracą swoją pracę. Żaden duży bank inwestycyjny nie może sobie bowiem pozwolić, żeby firmować swoją marką analityków, których prognozy zwyczajnie się nie sprawdzają.

Poprzednie pojęcie:
SEC
Następne pojęcie:
Short squeeze