Unicorn (z ang. jednorożec) to w biznesie określenie innowacyjnej firmy technologicznej, wywodzącej się z sektora prywatnego typu startup, którą wycenia się na ponad miliard dolarów.
Termin unicorn został użyty po raz pierwszy w kontekście startupu w 2013 roku.
Inwestor Aileen Lee wybrał to mityczne zwierzę do określenia zjawiska, które należy do rzadkości. Wówczas osiągnięcie wartości ponad jednego miliarda dolarów przez początkującą firmę wydawało się wysoce nieprawdopodobne.
Wartość „jednorożca” ocenia się po analizie szeregu składowych składników wyceny firmy, takich jak obecny lub przyszły potencjał zarobków, strategia, zarząd, patenty lub posiadane technologie.
Obecnie szacuje się, że na świecie jest około 900 firm jednorożców, z czego ponad 400 w Stanach Zjednoczonych.
Pierwszą w historii polską firmą technologiczną, której wartość światowi inwestorzy wycenili na ponad miliard dolarów (prawie 3,9 mld zł) jest DocPlanner – firma zajmująca się tworzeniem i zarządzaniem serwisami umożliwiającymi umawianie wizyt lekarskich oraz recenzowanie usług medycznych, np. ZnanyLekarz. W drodze po tytuł pierwszego polskiego jednorożca DocPlanner wyprzedził takie firmy, jak Booksy czy Brainly.
Na świecie jest obecnie 30 firm o wartości ponad 10 miliardów dolarów, w tym SpaceX, Stripe i Klarna. Nadano im nazwę decacorn – odnoszącą się do 10- (deca) miliardowej wartości przedsiębiorstwa.